Eerste uitstapje naar de Surinaams jungle - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Liz Riechelman - WaarBenJij.nu Eerste uitstapje naar de Surinaams jungle - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Liz Riechelman - WaarBenJij.nu

Eerste uitstapje naar de Surinaams jungle

Door: Liz Riechelman

Blijf op de hoogte en volg Liz

08 November 2014 | Suriname, Paramaribo

Vandaag is het zo ver voor het eerst het binnenland van Suriname in, ons eerste jungle avontuur gaat beginnen.

Om 6:30 ging de wekker vannochtend al om de rugzak in te pakken en ons klaar te maken om te gaan. Om 7:45 moesten we verzamelen bij 't Vat. Vanuit daar zijn we in ons gammelen busje vertrokken richting Berg en Dal. Onderweg zijn we gestopt om te lunchen, broodje kaas, broodje ongeboren kip (ei dus....) koffie, thee & sap, was allemaal prima verzorgd. Vanuit daar zijn we door gereden naar Berg en Dal.

Hier aangekomen moeten wij ons klaar maken om door de jungle te gaan slingeren via allemaal kabelbanen. In de teugels en de berg op!
We hebben eerst bij een lage kabelbaan leren remmen, dit ging bij mij gelijk fout en klapte als een platte kikker tegen de boom op.... haha!
Toen zijn we omhoog gegaan en echt door de bossen gaan slingeren, zo super eng en hoog maar wel onwijs mooi! De laatste kabel baan ging over de Surinaamse rivier en had je een geweldig mooi uitzicht!
Helaas had het gestormd de dag voor dat wij kwamen en was er een boom omgewaaid, hierdoor konden wij niet normaal naar beneden maar moesten wij ons van 13m laten vallen aan een touwtje...... VERSCHRIKKELIJK! Na dat iedereen weer veilig op de grond stond zijn we met een bootje terug naar de bus gevaren, hier hebben wij een drankje gedaan en zijn door gereden naar het Borokopondomeer.

Dit was echt super mooi!! We zijn gaan varen richting een eilandje die op 5 min varen afstand lag. Het was een super leuke en schattig eilandje met huisjes gemaakt van de natuur. Hier hebben we eerst rotti gegeten en daarna konden we zwemmen en vissen op piranha's. Ik was van plan het water niet in te gaan, juist omdat ik er ook kon vissen op piranha's maar heb het toch maar gewoon gedaan, en gelukkig ben ik niet opgegeten haha. Na een 2 uurtjes zijn wij een rondje gaan varen en weer terug naar de bus gegaan.

We zijn verder gereden naar Brownsberg de plek waar we gaan over nachten. Onder weg zijn we langs verschillende dorpjes gekomen, echt erg om te zien hoe sommige mensen moeten leven, raar verdeeld in de wereld eigenlijk...! Ook zijn we even gestopt bij een Chinees om 'gezellig drankjes' te halen voor bij het kampvuur. Na 1,5 uur gereden te hebben kwamen we aan op onze slaapplek, en hebben onze hangmatten opgehangen. Super eng maar ook wel super gaaf om midden in de jungle in een hangmat te gaan slapen!

Nadat we heerlijke saotosoep hadden gegeten zijn we een nachtwandeling gaan maken door de jungle op zoek naar tropische dieren... Gelukkig niet echt hele grote enge beesten gezien, alleen een redelijk grote vieze spin! Verder de hele avond lekker en gezellig bij het kampvuur gezeten.

De halve nacht wakker gelegen, je zou niet geloven waarom maar ik had het serieus IJSKOUD! Je ligt natuurlijk boven een betonen vloer en die kou de hele nacht tegen je rug.... Maar een hangmat slaapt wel super lekker!

De volgende ochtend vroeg op voor de zonsopkomst en voor het ontbijt. Na een mooie zonsopkomst en een heerlijk uitgebreid ontbijt zijn we richting de Irenevallen gegaan, pfff want een wandeling was dat zeg! Na 2,5 uur lopen waren we eindelijk beneden aangekomen, hebben daar heerlijk gezeten en genoten van de mooie omgeving, de jungle is echt ontzettend mooi! Naar een uur moesten we wel weer naar boven... Dat was een drama in die hitte weer 2,5 uur een berg beklimmen. Uiteindelijk helemaal uitgeput boven gekomen!

Er stond een heerlijke lunch op ons te wachten, surinaamse bami, kippenpootjes en boontjes, na de lunch gingen we weer een wandeling doen dit keer naar de top van de berg! Een super mooi uitzicht over de bossen en het water, je zag alleen maar groen echt bijzonder!

Toen zat helaas het leuke weekend er op, we gingen de spullen pakken en weer terug naar Paramaribo.

Heb een onwijs gaaf weekend gehad zo veel nieuwe en mooie dingen om me heen, dat is echt bijzonder. Jammer dat dit soort dingen altijd zo snel voorbij gaan, nu weer lekker uitkijken naar volgend weekend!

• 15 November 2014 - 14:41

Agnes De Rijk:

Lieve Liz, wat leuk om jou ervaringen zo goed te kunnen volgen,ga nog maar veel uitstapjes maken en laat ons dan ook meegenieten van het mooie land.Dikke kussen en knuffels.

• 15 November 2014 - 17:10

Ingrid:

Zo vandaag eerst eens ff een kijkje gaan nemen op je bloggie....echt super leuk. Dikke Knuffel.

• 15 November 2014 - 21:34

Alex:

Lieve liz,
    heel leuk om te zien hoe jij het in Suriname beleefd!
    ik mis je nu al..
    nog heel veel plezier!