Santrigon - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Liz Riechelman - WaarBenJij.nu Santrigon - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Liz Riechelman - WaarBenJij.nu

Santrigon

Door: Liz Riechelman

Blijf op de hoogte en volg Liz

16 December 2014 | Suriname, Paramaribo

Vandaag ging de wekker weer om 8:00 om weer een mooie trip te beleven in de Jungle! Rugzak weer inpakken en op naar hotel Torarica waar wij moesten verzamelen.

We zijn in de bus gestapt op weg naar Santigron dit is een oud marrondorp, hier leven de mensen echt nog heel erg primitief! Onze gids Gilles komt uit Nederland en is hier een aantal jaren geleden gekomen en nooit meer terug gegaan. Hij is vrijwilligerswerk gaan doen in het Marrondorp, en is zijn eigen ECO-park begonnen. Onderweg heeft hij veel verteld over het ECO-dorp en hoe het is ontstaan ook wist hij erg veel te vertellen over de slavernij, super interessant!

Onderweg zijn wij gestopt in Lelydorp hier hebben wij een markt bezocht en even rond kunnen kijken na een half uur zijn wij weer de bus ingegaan en verder gereden. Onderweg veel moois en nieuws gezien. Hele grote duren huizen en daarnaast een klein ieniemienie huisje die half uit elkaar valt, het is bizar hoe de verschillen hier zo duidelijk te zien zijn!

Na een uurtje rijden zijn we aangekomen in Santigron, en zijn naar het ECO-park gegaan. We hebben gezellig een drankje gedaan en hebben daarna allemaal onze kamer sleutel gehad, het was een mooie en ruime kamer. Na dat we allemaal gesetteld waren zijn wij door het Marrondorp gaan lopen, de gids vertelde onderweg heel erg veel hij woonde hier zelf dus kon veel vertellen.
Echt bizar om te zien hoe de mensen hier leven, de helft loopt half naakt, ze wassen zich in de rivier, de afwas en de was word ook in de rivier gedaan (vies bruin water), de huizen zijn van hout en bladeren gemaakt en vallen nog net niet uit elkaar wel leeft iedereen gezellig met zijn alle buiten en drinken de hele dag door parbo bier! We hebben het hele dorp gezien de ene bewoner was heel lief en de ander werd boos als je alleen al naar ze keek, maar het is natuurlijk ook hun woning ik zou ook niet blij zijn als der een paar keer per week een groep toeristen door mijn tuin loopt….!

Na de wandeling stond er een heerlijke lunch op ons te wachten, heerlijke pindarijst met rundvlees, varkensvlees, kippenpootjes, sla en spinazie! Na de gezellige en lekker lunch zijn we in een klein bootje de rivier opgegaan, opzoek naar allemaal enge dieren. Gelukkig niet veel engs tegen gekomen alleen een dikke rode slang….. en een heerlijke regenbui over ons heen gehad! (soms best lekker even een heerlijke verkoeling in deze hitte!)

Na de boottocht stonden alle meisjes uit het dorp klaar om voor ons te gaan dansen, ze lieten 5 traditionele dansen zien! De dansen komen allemaal uit de slaven tijd en hebben allemaal een andere betekenis, heel mooi om te zien die meiden kunnen bizar goed dansen en vooral schudden met hun billen hahaha.
We zijn op een terrasje een heerlijk koud parbo biertje gaan drinken en daarna zijn we Surinaams gaan bbq-en.

In de avond was er een verjaardag van een vrouw die 60 werd, ik ben hier samen met Melissa en de gids heen gegaan we wilden wel even zien hoe dit werd gevierd. Nou ik kan je vertellen onze verjaardagen zijn hier NIETS bij haha, mega veel eten mega veel drank en keiharde muziek. Er was een live band met een hele stapel boxen om zich heen, op de dansvloer stonden allemaal vrouwen en de billen gingen echt van boven naar beneden en van links naar rechts bizar hoe snel dit gaat! (ook bij de mannen trouwens) De band speelt een lied iedereen danst heel fanatiek en na dat nummer heeft iedereen even rust, even bier drinken bami en kip eten en weer door en dit gaat de hele avond zo. Er werd zelf muziek gedraaid zodat de mensen in trance raakten, dit was beste wel even eng iedereen ging gillen, op elkaar springen en nog harden schudden!
Na de leuke en gezellige avond zijn wij terug gegaan naar onze kamer en hebben we eindelijk warm kunnen douchen :):) ! (ze hebben hier bijna nergens een warme douche…)

Na een heerlijk Europees ontbijt zijn we een jungle tocht gaan maken op weg naar het indianendorp. Onderweg veel moois gezien en de gids heeft weer heel veel uitgelegd. Na 1,5 uur lopen waren we in het indianen dorp en zijn een rondje gaan lopen. Bizar om te zien dat deze mensen weer heel anders leven dan het marrondorp verder op, ze leven hier allemaal ver uit elkaar en zijn erg verlegen! We zijn langs een paar huizen gelopen en hebben een paar indianen gezien, bij het huis van de kapitein gingen we even zitten. De gids ging kokosnoten uit de boom halen zodat wij die konden drinken, jakkie dat was zo vies… Daarna zijn we weer door de jungle terug gewandeld.

Toen we terug kwamen stond er een lekkere lunch klaar, weer pindarijst kip en groenten haha. Na de lunch hebben we onze spullen gepakt en zijn we weer in de bus terug naar Paramaribo gereden.
Het was weer een super leuk weekend, veel geleerd en ook echt wel heftig & mooi om te zien hoe mensen hier in armoede leven maar eigenlijk allemaal heel gelukkig zijn!

• 17 December 2014 - 14:49

Ineke Van Oostrum:

Niet normaal zoveel als jij zie,doet, meemaakt en ontdekt hoe andere volken leven,en andere diersoorten tegenkomt,en daarnaast ook nog stage loopt,Liz,topper je maakt me jaloers,!!!

• 17 December 2014 - 17:04

Els:

Prachtig verhaal Liz, was ik er maar bij. Wat een belevenissen! Zijn ze daar ook al in kerststemming? Het idee alleen al dat je daar kerst viert in de zon, zo fijn. Hebben wij regelmatig gedaan. nog maar een maand en dan ben je al weer in Nederland, de tijd vliegt. Ik hoop voor jou ook. Je bent dapper en stoer dat je deze reis/stage onderneemt. Je leert veel, geniet en een andere cultuur. Geniet nog maar van je tijd. Wij wensen je een gezellige kerst. Dikke kus XXX

• 18 December 2014 - 16:11

Jolanda :

weer mooi verhaal was weer een hele belevenis he mop op naar de volgende xx

• 19 December 2014 - 15:57

Ingrid:

Haai Liz...prachtig verhaal weer....geweldig wat je daar allemaal doet en meemaakt, verheug me er nu al op hoe jij die billen schuddende dames na gaat doen strx hahahaha. Geniet nog van je laatste weken...ben trots op je dat je het zo goed doet daaro...enne ik eet jouw draadjesvlees wel op kerst :-)
    Dikke knuffel

• 20 December 2014 - 23:24

Agnes De Rijk:

Liz zojuist heb ik voor de zoveelste keer je reisverslag gelezen, en iedere keer dat ik het lees vallen mij weer andere dingen op,wat doe je daar veel ervaringen op en je verteld het ons allemaal in een mooi boeiend verhaal

• 20 December 2014 - 23:35

Agnes De Rijk:

Er is maar een gedeelte van mijn reactie geplaatst,dus ga ik het hier maar weer opschrijven,ik vertelde je ook dat de foto's zo mooi zijn zowel van de natuur als van jullie. Laat je niet bang maken door Ingrid hoor draadjesvlees genoeg bij de slager als je weer thuis bent.Dikke knuffels van opa en mij!!!❤️